Bieganie latem stanowi wartościowy element treningu. Należy jednak pamiętać, że bieg w upale jest trudniejszy niż w chłodzie - dlatego należy zachować ostrożność i zastosować się do ważnych zasad.

Trasa
Po pierwsze, odpowiednie przygotowanie. Każdy wie, że maratonu nie da się przebiec bez ćwiczeń . Podobnie z bieganiem w lecie - wysoka temperatura, duchota lub rozgrzane podłoże wymagają doświadczenia i praktyki, aby nie doprowadziły do kontuzji. Przygotuj odpowiednią trasę – wybieraj zacienione, chłodniejsze miejsca, gdzie ciało będzie mieć chwilę wytchnienia. Na pierwszy letni trening przygotuj trasę krótką - obserwuj swoje ciało, jakie masz trudności, a potem stopniowo powiększaj metraż trasy. Postaraj się nie biegać na powierzchniach otwartych, nagrzanych przez słońce - takie lepiej zachować na jesień czy wiosnę.
 
Towarzysz
Nawet, jeśli najchętniej biegasz samotnie, na gorące treningi dobrze wziąć ze sobą kompana. Niech biegnie lub towarzyszy Ci na rolkach czy rowerze - będziesz miał pewność, że ktoś pomoże Ci, gdy zabraknie wody lub poczujesz się niezbyt dobrze. Dodatkowo może zachęcisz kogoś do treningu i pomożesz mu odzyskać kondycję?
 

Poradnia

Oprócz trasy dobierz odpowiednią porę dla swojego treningu. Oczywiście najwygodniej biegałoby Ci się rankiem lub wieczorem, kiedy temperatura nie jest najwyższa, jeśli jednak planujesz starty w maratonach, odradzamy Ci unikanie wyższej temperatury. Ciało musi przyzwyczaić się do warunków i jeśli podczas treningu nie spotkasz wysokiej temperatury, trudno będzie się z nią zmierzyć na zawodach. Przyzwyczajaj się do wyższych temperatur - nie szarżuj, nie idź na całość. Biegaj początkowo do 10.00 lub po 16.00, powoli przyzwyczajaj Twój organizm do pracy w niekorzystnych warunkach.

Nawadnianie


Czas przygotować ciało: pamiętaj, w zwiększonej temperaturze Twoje ciało wydziela więcej potu, a więc grozi Ci odwodnienie. Unikniesz go nawadniając swoje ciało przed, w trakcie, a także po wymagającym treningu. Upewnij się, że spożywasz napoje izotoniczne - podczas biegu stracisz elektrolity, których nie uzupełni picie zwykłej wody. Pij małymi łykami, w ten sposób lepiej nawodnisz swoje ciało niż wypijając pół butelki na raz. Nie zapomnij o dużej ilości płynów, które weźmiesz ze sobą na trasę . Weź ze sobą bidon, przymocuj go do paska i uniknij nieprzyjemnego w skutkach odwodnienia organizmu. Przed i po treningu zjedz coś słonego - zwiększy to zapasy sodu, który wypocisz biegnąc. Weź chłodny prysznic tuż przed i po powrocie z treningu - ten manewr skutecznie obniży temperaturę.

 

Rozgrzewka

Rozgrzewka to matka sukcesu. Odpowiednio rozciągnij swoje ciało do treningu - dzięki temu unikniesz niepotrzebnych kontuzji. Rozgrzewka w lecie może być krótsza niż ta zimowa - wysoka temperatura sprzyja szybszemu rozgrzaniu mięśni.

Ubiór


Jeśli chodzi o ubiór, zadbaj o lekkie, przewiewne ubranie dostosowane do biegania i wygodne buty. Wybierz pełne buty sportowe - na przykład MerrellAlloutRush, które idealnie dopasują się do Twojej stopy, Adidas BOOST, które zapewnią zwrot energii lub... biegaj boso. Pamiętaj, że do treningu boso musisz się przygotować - zanim będziesz mógł uwolnić stopę upewnij się, że podłoże, po którym biegasz jest bezpieczne, a Twoja stopa powoli przyzwyczai się do takiego biegu poprzez pogrubienie warstwy skórnej. Dla tych, którzy zmęczeni są pełnym obuwiem, ale boją się zaryzykować biegania boso, marka Merrell przygotowała specjalny model Barefoot , czyli minimalistyczne buty, które zapewniają Ci maksymalny kontakt z podłożem, a równocześnie chronią Cię przed skaleczeniami. To idealny model, jeśli chcesz biegać boso, ale nie wiesz jak zacząć. 




Podsumowując, lato jest dobrą porą roku do biegania - ważne żeby się odpowiednio przygotować. Nie zapomnij o rozgrzewce, diecie, nawodnieniu, właściwym stroju, a także o dodatkowej ilości płynu, który weźmiesz ze sobą na trening. Pamiętaj, że odpowiednie nawodnienie organizmu to najważniejsza rzecz podczas biegania w lecie.

   

{moscomment}