Trenujemy do półmaratonu z Tomkiem Sobczykiem
1. odcinek cyklu -
Rozpoczynamy przygotowania do Półmaratonu

2. odcinek cyklu - Wybieramy buty do biegania
 
Często pytacie nas o to, jak w prosty sposób wybrać właściwe buty do biegania. Z takim problemem zwracają się do nas zwłaszcza biegacze początkujący. Na to pytanie krótko i konkretnie odpowiada trener – Tomek Sobczyk.

Maratończyk.PL, Magdalena Krause-Pietkiewicz:
Tomku, media branżowe  i producenci obuwia zasypują nas szczegółowymi opracowaniami, w jaki sposób należy dobrać buty do biegania. Można się w tym pogubić. Zbierzmy te najważniejsze dla biegaczy informacje i krok po kroku odsłaniajmy tajemnice dobrego wyboru obuwia.
 
Od czego zaczynamy?
Tomasz Sobczyk: - Proponuję, aby zakupy robić w sklepach dla biegaczy. Takie miejsca posiadają specjalne urządzenia, które pomogą nam określić typ stopy. Wyróżniamy 3 rodzaje stopy - stopa neutralna (ciężar ciała rozprowadzany jest równomiernie po całej stopie), pronująca (ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na wewnętrzną krawędź stopy), supinująca (ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na zewnętrzną krawędź stopy). Jeśli znamy już typ naszej stopy, to sprawdzamy jej rozmiar. Ważne jest to, aby mierzyć buty po południu, bo wtedy nasze nogi są zmęczone i nabrzmiałe. Zawsze wybieramy buty pół numeru większe od normalnego rozmiaru stopy. 

Maratończyk.PL: Kupujemy nowe wymarzone buty. Czy od razu możemy w nich wystartować w zawodach?

TS: - Odradzam. Nie startuje się w nowych butach, bo to grozi otarciami czy utratą paznokcia. Odczekajmy chwilę. Stopa musi ułożyć się do buta.

Maratończyk.PL: A w jakich butach Ty biegasz?

TS: - Ja mam kilka par. Na treningi zabieram buty treningowe i startowo-treningowe. A na biegi uliczne obuwie startowe.

Maratończyk.PL: Czym charakteryzują się te buty?

TS: - Buty treningowe są cięższe od startowych, mają dobrą amortyzację na stawy skokowe. Wykorzystujemy je w treningu w formie biegu ciągłego BC1. Buty startowo-treningowe są lżejsze od butów treningowych. Mają zastosowanie w szybszych treningach, kiedy zależy nam na uzyskaniu wyznaczonych przez trening prędkości. Z kolei buty startowe – najlżejsze – idealne są do startów w biegach ulicznych. Na krótszych dystansach (5, 10 km) świetnie spisują się startówki. Są one miękkie i nie mają amortyzacji. Natomiast na dłuższe dystanse (powyżej 15 km) potrzebne są buty z amortyzacją.

Maratończyk.PL: Opowiadałeś mi kiedyś, że na zawody zabierasz zawsze dwie pary butów. Czy tak jest do dziś?

TS: - Aby uchronić się przed kontuzjami, na rozgrzewkę wkładam buty treningowe. A w zawodach biegnę w startówkach. I odpukać, nóżka się dobrze kręci (śmiech). Gorąco namawiam do naśladownictwa.

Maratończyk.PL: Biegamy w skarpetach czy bez skarpet?

TS: - W stroju biegacza nie może zabraknąć skarpet i to długich. Bez nich można odparzyć sobie stopę czy nabawić się kontuzji związanych z uszkodzeniem ścięgna Achillesa. Skarpety mają duży wpływ na komfort biegania.

Maratończyk.PL:  Wróćmy do butów. W jakich butach na pewno nie wolno biegać?

TS: - Nie polecam butów, które zakrywają kostkę. W biegach ten rodzaj butów się nie sprawdza. Nie można biegać w tenisówkach, sandałach, szpilkach, kozakach :) Najlepiej wybrać się do sklepu dla biegaczy i poprosić obsługę o pomoc. W dobrych sklepach biegowych można dziś znaleźć osobną ofertę dla pań i dla panów. Życzę Państwu dobrych wyborów.

Przygotowaliśmy dla Was ściągę – Zasady doboru butów do biegania

1.    Kupuj buty po południu
2.    Określ typ swojej stopy
3.    Sprawdź rozmiar swojej stopy
4.    Mierz buty w skarpetach
5.    Przymierz oba buty w sklepie
6.    Wybierz buty pół numeru większe od normalnie używanych
7.    Przymierz w sklepie kilka par butów
8.    Przejdź się w butach po sklepie, przetestuj je na bieżni

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała Magdalena Krause-Pietkiewicz

{moscomment}