Łukasz Nitwiński "Fundacja Maraton Warszawski": Najsłynniejszy trener biegaczy amatorów i autor rewolucyjnej metody run-walk-run po raz pierwszy odwiedzi Polskę. Były rekordzista Ameryki w biegu na 10 mil spotka się z dziennikarzami, porozmawia z fanami i wystartuje w 4. Carrefour Półmaratonie Warszawskim. Metoda treningowa Galloway'a polega na przeplataniu biegu energicznym marszem. Dzięki temu kręgosłup i stawy biegacza są mniej obciążone a setki tysięcy osób ukończyło niegdyś nieosiągalny dystans. Dzięki Galloway'owi półmaraton może pokonać każdy.


Pobiegnij z mistrzem i przyłącz się do Galloway Timex Team - Jeff Galloway wystartuje w półmaratonie i sam poprowadzi grupę biegaczy. Podczas biegu porozmawia z uczestnikami i udzieli dodatkowych rad. Spotkaj się z Jeffem i Barbarą: podczas sobotnich imprez na Krakowskim Przedmieściu odbędą się dwa spotkania ze słynną parą. Barbara Galloway jest od wielu lat niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie przygotowania biegowego i zdrowotnego kobiet.

UWAGA:
W piątek 26 marca około 12.00 Jeff i Barbara Galloway będą udzielać indywidualnych wywiadów. Jeśli są Państwo zainteresowani prosimy o kontakt. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Tel. 510 175 463.

Z ostatniej chwili... do biegu pozostało 12 dni a na liście startowej jest już zarejestrowanych 4200 biegaczy - to absolutny rekord! 

Fragment rozmowy z Jeffem Galloway'em.

Skąd pomysł aby pokonywać długie dystanse na zmianę marszem i biegiem? Twoja metoda, w gruncie rzeczy niezwykle prosta okazała się wręcz rewolucyjna dla wielu pokoleń biegaczy amatorów.

JG: W roku 1973 poproszono mnie, bym poprowadził szkolenie o tym jak zacząć biegać. Nikt z jego uczestników nie biegał od co najmniej 5 lat. Każdemu więc kazałem wpleść w treningi biegowe przerwy na marsz. Po 10 tygodniach każda z tych osób ukończyła bieg na 5 lub 10 km. A największym osiągnięciem był brak jakichkolwiek kontuzji. Wiedziałem, że to dzięki przerwom na marsz i od tamtej pory stale ulepszam metodę.

Z Twoją metodą wszystko wydaje się prostsze. Łatwość korzystania z punktów odżywczych, rozmowa z innymi biegaczami, szybsza regeneracja, mniejsze zmęczenie i wielka satysfakcja na ostatnich kilometrach kiedy inni zawodnicy odczuwają już dystans a my dopiero rozwijamy skrzydła. Wydaje się jednak, że największym problemem jest odpowiednie zaprogramowanie głowy i konsekwentne trzymanie się metody. Bywa to trudne.


JG: Jeśli będziemy odpowiednio dbać o nasze zasoby od początku to rzeczywiście do samego końca pozostaniemy silni. Tak, trudno jest od początku robić wczesne przerwy na marsz, zwłaszcza kiedy mamy siłę i chcemy biec. Ale pierwsze przerwy są najważniejsze, pozwalają wyeliminować narastające zmęczenie. Dzięki nim utrzymujemy wytrzymałość i siłę mięśni nóg do samego końca. Stosując je możemy zafundować sobie naprawdę szybki finisz, szybko się zregenerować i cieszyć resztą dnia, dlatego co raz więcej biegaczy koncentruje się właśnie na nich od samego początku.

Spodziewamy się dość dużej liczby debiutantów, którzy zdecydują się z Tobą pobiec, wśród nich wiele kobiet. Czy masz dla nich jakieś rady?


JG: Od samego startu ustawcie się na tyłach tłumu. Biegnij z jednej strony drogi, tak abyś mogła łatwo przejść do marszu na jej poboczu. Biegnij tak wolno abyś nie musiała ciężko oddychać. Jeśli pojawi się taki oddech zwolnij i przejdź do marszu. Jeśli będziesz przechodziła do marszu tak często jak potrzebujesz ukończysz bieg w dobrej formie.

W ostatnich czasach Twoja żona Barbara stała się wśród biegaczek również niekwestionowanym autorytetem. Czy przygotowywanie kobiety na maraton lub półmaraton wymaga innego, nie-męskiego, podejścia?

JG: Wraz z Barbarą odkryliśmy, że kobiety wykazują więcej cierpliwości i lepiej koncentrują się na wczesnych przerwach. To niezwykle cenna rzecz podczas długich biegów ponieważ wolny start z przerwami na marsz pozwoli cieszyć się każdym biegiem i ukończyć go w pełni sił. Z powodu słabszej budowy kości u kobiet zalecamy też aby kobiety stosowały dzień przerwy w treningu po każdym długim wybieganiu. Kobiet powinny również stosować przerwy na marsz właściwe od początku podczas wszystkich biegów.

***{moscomment}